tirsdag 29. juni 2010

Back to my roots...

Dette har vært en super dag! Ikke nok med at jeg endelig er ferdig med det lilla sjalet mitt, men jeg har vært på myra og gravd opp bjørkerøtter! Reiser på kurs/ferie til Raulandsakademiet i juli for å pusle med tægerbinding, og da må jeg såklart ha materialene i orden =)

For de som ikke har hørt om tægerbinding; det er binding av f.eks. kurver av bjørkerøtter. Andre røtter kan visst også brukes, men bjørk er det fineste. Røttene graves opp på myr/sandtak, skrelles rene for bark og vaskes rene før de blir brukt. Jeg var på et tilsvarende kurs i 2005 og laget da denne lille bollen - som fortsatt ikke er mer enn halvferdig, dette tar nemlig TID!
Håper jeg klarer å bli ferdig med bollen min denne gangen, så jeg kan begynne på noe nytt. Også håper jeg de røttene jeg fant i dag kan brukes såklart, ekstra morro med tæger jeg har funnet selv =D
Sjalet ligger nå i vaskemaskinen og koser seg, men skal blokkes i kveld. Glemte å lage blokkeprøve før jeg starta, så jeg er litt usikker på om mohairgarnet vil holde strekken etter tørk.
Note to self: Strikket på pinne nr 4, 125g garn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar