fredag 25. mars 2011

Saras Kittylue

Husker ikke helt hvor jeg fikk basillen, men jeg fikk ihvertfall plutselig lyst til å lage Kittylue til lillesnuppa. Fant mønster til en veldig enkel lue, men hadde lyst til å strikke den rundt fra toppen i stedet for å lage en remse som måtte brettes og sys sammen i hver side. Så dette er min egen variant av Kittylue:
(OBS! Mønsteret er ikke korrekturlest og jeg har null erfaring i å skrive mønster til andre)

The Facts:
Garn: New Zealand Lammeuld, hvit
Mengde: 40 g
Pinnenr: 4 mm
Mønster: Inspirert av flyffyhelens Kitty Hat

La opp 120m med Tyrkisk opplegg (60 runder rundt 2 pinner). Strikka glattstrikk til jeg hadde en pose som var ca 23cm lang fra bretten. Avslutta med 4 omganger ribbestrikk (2 rett, 2 vrang).

Brukte heklenål (3mm) og hekla sammen 2 og 2 masker med *1 fm, 3 lm, kast, 1 kjedemaske i første lm, 1 kast, trekk gjennom alle tre løkkene*. Gjenta ut raden.

Sydde inn to trådender, og så var lua klar for toving! Vaska den to ganger sammen med utedressen til mini i vaskemaskinen på 40 grader med milo.

Hekla en oval sirkel til nese, og en blomst til pynt. Begge deler ble tova før jeg sydde dem på sammen med litt perler på blomsten, og sorte knapper til øyne. Brukte vanlig sytråd til bartene.


Blomst: Heklenål 3mm, NZ lammeuld. Snurra tråden 5 ganger rundt pekefingeren og festa tråden med en fm.
1) 15 fm rundt ringen, 1 kjm i første fastmaske.
2) 1 lm, 1 fm i samme fm. *3 lm, 1 fm i tredje fm * 4 ganger. 3 lm, 1 kjm i første fm.
3) I hver luftmaskebue hekles det: *1 fm, 1 lm, 5 st, 1 lm, 1 fm *. Avslutt med 1 kjm i første fm.
4) Brett kronbladene fremover og hekle 1 kjm rundt første fm i omg. 2 (bak). *5 lm, 1 fm rundt neste fm i rad 2 * 4 ganger. Avslutt med 5 fm, 1 kjm i første kjm.
5) I hver luftmaskebue: *1 fm, 1 lm, 2 st, 1 lm, 5 dst, 1 lm, 2 st, 1 lm, 1 fm. * Avslutt med 1 kjm i første lm og fest tråder.

5 kommentarer:

  1. Så søt lue ;o) Hello Kitty må vel bli en slager hos mottaker ....herlig modell også da ;o)

    SvarSlett
  2. Kjempesøt Hello Kitty og en award til deg finner du i min blogg.

    SvarSlett
  3. Så utrolig søt den luen ble!
    Likte denne bedre enn veldig mange andre jeg har sett. :)

    SvarSlett
  4. Enig med Kaninen - fineste Hello Kitty lua!! :)

    SvarSlett
  5. Supersøt Kitty! Og jeg liker ikke de andre variantene noe særlig... =)

    Supersøt tulle, også! =)

    SvarSlett